Szanowni Państwo, odpowiednia wiedza ekonomiczna jest jedną z ważniejszych potrzeb współczesnego świata. Choć podstawowe reguły ekonomii towarzyszą człowiekowi od zarania dziejów, to właśnie świat współczesny wymaga od każdego wcale nie minimalnej wiedzy w tym zakresie.
Pieniądz, koszty, efektywność, zysk, inflacja, emerytury, podatki,… i wiele innych zagadnień ekonomicznych to dzisiaj nie tylko domena ekonomistów czy przedsiębiorców, ale codzienność wszystkich obywateli. Od poziomu naszych kompetencji w tym zakresie zależy zarówno życie prywatne, funkcjonowanie instytucji w których pracujemy lub działamy, jak i sytuacja gospodarcza całego kraju. Miliony pojedynczych decyzji ekonomicznych podejmowanych codziennie niemalże przez wszystkich Polaków składa się na naszą wspólną efektywność i zamożność. Dlatego powinniśmy – a w zasadzie musimy – podejmować różne kroki zmierzające do podniesienia poziomu wiedzy ekonomicznej.
Warszawski Instytut Bankowości, realizujący wiele projektów edukacji ekonomicznej, finansowej oraz w zakresie przedsiębiorczości, postanowił przygotować i uruchomić projekt „Porwani przez Ekonomię” opierający się o przekaz i formułę zawartą w książce „Ekonomia dla ciekawych” napisanej przez prof. Witolda Orłowskiego – jednego z czołowych ekonomistów i komentatorów ekonomicznych w Polsce. Zdaniem wielu edukatorów, jest to jedna z najciekawszych publikacji w tym zakresie dla nastoletniej młodzieży – w szczególności na przełomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, ale nie tylko.
Projekt – wraz z niniejszą stroną – skierowany jest do uczniów i nauczycieli oraz do każdej innej osoby zainteresowanej podstawami ekonomii. Mamy nadzieję, że przynajmniej część z Was zostanie „porwana przez ekonomię”!
Zachęcamy do lektury książki i całej strony!
Konkurs “Pogadajmy o edukacji”
Zapraszamy nauczycieli do udziału w konkursie „Pogadajmy o edukacji”.
Zadaniem uczestników jest odpowiedź na pytanie konkursowe: Jakie tematy powinien poruszać program edukacji ekonomicznej, żeby zainteresować młodzież?
Profesor Orłowski od ponad trzydziestu lat zajmuje się gospodarką Polski, Europy i świata. W tym czasie upadł system komunistyczny, przeszliśmy w Polsce przez transformację gospodarczą, wstąpiliśmy do Unii Europejskiej. A jednocześnie postępowała globalizacja, wybuchały kryzysy i wojny, pojawił się Internet i smartfon. I tylko jedno nie uległo zmianie: gospodarka wciąż jest pełna tajemnic i ciągle nas zaskakuje.
Od lat profesor Orłowski uczy swoich studentów rozumienia ekonomii. Nie nudnej, podręcznikowej, ale takiej, jaka jest w rzeczywistości. Jak sam mówi, nie ma patentu na nieomylność, rozumie różne punkty widzenia, nie boi się trudnych pytań. Obserwował i analizował gospodarkę jako badacz, konsultant wielkich firm, doradca prezydentów i premierów. Jest też popularnym komentatorem mediów. Publikuje nie tylko poważne prace naukowe, ale również popularyzatorskie książki i artykuły – na przykład od 12 lat co czwartek ukazują się jego stałe felietony w „Rzeczpospolitej”. Warto się z nimi zapoznać, bo dotyczą zawsze bardzo ważnych problemów gospodarczych Polski i świata, jednocześnie zachowując typowy dla felietonów, lekki i przyjemny w czytaniu ton.
Projekt zacznie być realizowany na początku roku szkolnego 2022/2023 i w założeniu jest przedsięwzięciem wieloletnim. W kolejnych miesiącach i latach będą dodawane kolejne rodzaje i formy realizacji.
Część elementów projektu będzie dostępna dla każdego zainteresowanego. Będą jednak takie elementy, do których dostęp będzie uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków. Niebawem przedstawimy więcej szczegółów.
Poznasz podstawowe reguły i zasady rządzące ekonomią. Dowiesz się z czego wynika różnica wynagrodzeń za tą samą pracę wykonywaną w różnych krajach, co wpływa na wartość pieniądza oraz dlaczego warto oszczędzać i inwestować. Aby ułatwić zrozumienie tych reguł i zasad zostaną przygotowane m.in. scenariusze lekcji, słuchowisko, testy wiedzy, konkursy i komiks.
Materiały dostępne w ramach projektu to przede wszystkim książka prof. Witolda Orłowskiego „Ekonomia dla Ciekawych” dostępna w formie elektronicznej i drukowanej oraz audiobook w formie słuchowiska oparty o książkę. Oprócz tego będzie można korzystać z ogólnodostępnych materiałów edukacyjnych: filmów, artykułów czy memów.